Christoferträning

Igår var det dags för en träningsdag för Christofer :)

Kan säga att det är tur att man har två pass på sig... Det blåste ju en hel del plus att vi inte tränat på länge bland annat folk och hästar så Penrose va ju inte riktigt med mig utan hade fullt fokus på alla andra, både två och fyrbenta varelser...
Sen är det ju en himla tur att Christofer har blivit så pass duktig att han faktiskt kan se var man är i utvecklingen trots häst som studsar runt och är lite spänd ;)
Så, jag fick börja med att visa vad vi jobbat på och Christofer godkände det och såg att Penrose lärt sig det han borde gjort sen sist :) Penrose förstår basic hjälpgivning och var nu redo för att börja introduceras på den avancerade hjälpgivningen (och även jag ) Så, vad är nu den avancerade hjälpgivningen? Jo, det är då man inser att hästen är bra skolad för ytterskänkel och flyttar sina bogar väldigt lätt för samsidiga hjälper, alltså ytterskänkel och yttertygel och när man nu ska lära och få hästen att bara flytta bogen för yttertygel och runda upp för innerskänkel.... Kan säga att det va ju inte helt lätt även för en annan....ytterskänkel ville hemskt gärna hjälpa till... vilket Christofer såg direkt, typiskt!! ;) Jag som tyckt att jag har koll på bogarna och har bra bogförflyttningar insåg att nej....jag har inte rätt styrning på min häst.... Va fasen!! Jag kan inte styra min ponny... Men Christofer tröstade mig med att det är inte så många som har korrekt styrning på sin häst trots att man kan piaff, passage mm och då kändes det genast mycket bättre ;)

Det jag fick göra var att på volten lägga på yttertygel, för att sväng in i volten UTAN att ta i innertygel (givetvis så här i början får man hjälpa till lite grann med innertygel, men jag insåg ju hur mycket jag sitter och tjuvhåller i inner.... och sen när Penrose är på väg in i lilla volten lägger jag ann innerskänkel så han formar sig efter den och blir rund) Det är tur man kan garva åt sig själv!! Kan säga att det var nog allt annat än snyggt... kände mig återigen som en nybörjare som fladdrade, tog i fel tygel, hamnade på fel sittben, la till ytterskänkel istället för inner... höll på rida över Christofer där han stod och visade att jag skulle rida innanför honom... Kan nog säga att jag fick högsta poäng i rida fult ;) Men va fasen, till slut började både Penrose och jag förstå lite mer hur vi skulle föra våra kroppar men då slog det tilt i huvudet på Penrose! Som den lilla känsliga individ han är så började han kasta med huvudet, studsa och tvärstanna! Det va precis som att han var tvungen att kasta tillbaka hjärncellerna på rätt plats för nu va dom på rymmen och halvt som halvt osams där inne i huvudet ;)
Just då blev jag lite irriterad och sa till han: Men ge dig, nu lyssnar du! Vilket han visserligen gjorde men efteråt kan jag känna att jag gjorde fel... jag skulle ha gjort en halt och låtit honom få en paus... Nu lyssnade han ju på mig så det var väl lugnt, men mitt samvete gentemot honom säger att jag gjorde fel... Så nu har jag lärt mig det till nästa gång för det här kommer att hända igen, det är jag övertygad om! Och då vet jag hur jag ska hantera situationen bättre för både hans och min skull :)
Dagens andra pass fortsatte vi med att lära oss svänga och nu gick det på en gång mycket bättre! Kanske inte kan säga att vi kan än men jag fick några svängningar som var skapliga så jag fick känna vad jag ska leta efter för känsla och sen är ju Christofer så grymt bra på att förklara både med ord och visa med sin kropp hur känslan ska vara så det här blir att jobba vidare på och nästa gång Christofer ser oss ska han bli stolt över att vi jobbat med det och att det är bra, sen kommer jag säkert gjort nåt som måste korrigeras men men det får vi ta då och vad ska jag med tränare till om jag gjorde allt rätt direkt? :D

Sen kollade vi lite mer på öppna och sluta och dom går ju jättefint så länge jag använder basichjälpgivningen men med den avancerade hjälpgivningen var det svårare men skam den som ger sig, jag var ju tvungen att tänka den nya hjälpgivningen och testa den nu när jag hade Christofer här som kan se att jag tänker rätt :)
Efter det tog vi galopp och vi kunde galoppera några varv på volten!!! Kanske inte dom vackraste och mest graciösa galopperna men vi tog oss runt, dock med lite blandade småhopp och skutt, men jag fick lite förslag på vad jag ska göra för att förbättra galopparbetet också :)

Så summa summarum av dagens träning så väljer jag att se det positivt! Vi fick många nya verktyg i vår låda att kunna plocka fram och jobba vidare med och att Penrose skötte sig väldigt bra trots blåst, längesen vi va på en riktigt bana, många störningsmoment och tilt i huvudet :D Skulle jag se passen och dagen som jag gjorde innan jag började träna för Christofer så hade jag varit väldigt missnöjd eftersom Penrose va spänd, han for och studsade, kastade med huvudet och jag fick inte visa upp vad vi kan för åskådarna... Jag är väldigt tacksam att jag lärt mig fokusera på rätt saker, det är inte hur det ser ut alla gånger som är det viktiga utan vad det kommer att leda till och att min häst förstår vad jag vill inte bara göra det snyggt, för det snygga kommer att bli så mycket snyggare när han förstår mig! Då kommer han bära mig harmoniskt och med stolthet, för vi förstår varandra och är ett team som jobbar tillsammans! <3

Kommentarer:

1 Ollie:

Jättebra skrivet! Det är verkligen roligt att läsa om hur Penrose ,och ni tillsammans, utvecklas. Tycker du är super på att beskriva så att man riktigt lever sig in i det : ). Kramar! Ps. Penrose är verkligen fin på korten!

Svar: Tack!! Va roligt att ni tycker att jag skriver och beskriver bra!! Blir jätteglad!! :D Ja, han börjar bli en riktig snygging, faktiskt den snyggaste av alla hästar, men jag är kanske lite partisk ;) :D Stora kramar! <3
Mysan

Kommentera här: