Har egentligen inget med just Penrose att göra utan mer allmänt..

Jag är med i diverse grupper på facebook, allt från akademisk, vanlig engelsk ridning och allt däremellan... Hur som helst så förespråkar jag fortfarande den akademiska ridkonsten mest men och ett stort men är att jag upplever att det blivit mer och mer fokus på att göra "konster" med sin häst istället för att få till en riktig riktig grundridning... Jag kan ha missuppfattat men det är min upplevelse! Folk frågar om skolhalter och terre terre, om skolsprång osv osv men dom har knappt galopp på sina hästar? Skulle vara skitkul att kunna allt detta, men jag undrar om folk överlag egentligen vet varför dom skolorna finns och vad gör dom för förbättring hos hästen? Varför används dom? Är det flashigt att lära sin häst det för att en av dom bästa ryttare gör dom och lär jag min häst det är jag på en bra nivå? Är det för att i det "lättaste" provet för mästaren him self har bestämt att i det provet ska det ingå en skolad halt och att man missförstår budskapet? Sen förstår inte jag varför vi ska träna på stillastående övningar på basicnivå när ridning är i rörelse framåt! En häst ska alltid tänka framåt oavsett i galopp eller i en ryggning och för mig blir det då väldigt konstigt att jobba hästar stillastående med skankböjning innan den är så säker på att gå fram med energi... Men jag ska egentligen inte uttala mig, jag som knappt galopperar min ponny 😂 
Anledningen till att jag är lite mer distanserad till detta är nog vår ofrivilliga paus, kanske jag svalt detta annars? Men den akademiska ridkonsten är inte riktigt längre vad jag får för mig att jag för snart 10 år sen fastnade för.... Då va det en opretentiös ridning som tog emot med öppna armar, utan att slå sig för bröstet, utan prestige och utan att pengar spelade roll... Idag känner jag att har du inte möjlighet att spendera tusentals kronor varje år så blir du inget, det är pengar och inte kunskap och just det, känns igen sen den engelska ridningens tid...hade man inte den dyra sadeln, eller den kavajen eller vad det nu va som va modernt just då så kollade folk lite snyggt snett, men där kunde jag åtminstone sopa banan med dom i poäng på tävlingarna 😜 Sen skulle jag nog aldrig välja att gå tillbaka till den engelska ridningens instruktörer... Not my cup of tee längre 😝 Så nu väljer jag att gå lite min egen väg med en god akademisk grund och plockar russinen ur dom andra kakorna som jag tycker verkar goda och komponerar min egen, kommer säkert att smaka bittert emellanåt, men jag tror och vet att vågar jag ha ett öppet sinne så kommer min kaka bli magisk tillsammans med just mina hästar ❤

Kommentera här: